Pogaduchy przy herbacie: 6 nawyków, które nie pozwalają nam zdrowo się odżywiać.

Prawidłowo dobrana dieta powinna zawierać odpowiednią ilość witamin i składników odżywczych. Podstawową zasadą zdrowego odżywiania są urozmaicone posiłki i stałe pory ich podawania. Dobrze zbilansowana dieta powinna dostarczać odpowiednie ilości makroelementów - białek, węglowodanów i tłuszczów oraz mikroelementów tj. witamin i minerałów. Co zatem powoduje, że o tym zapominamy?

1. BEZMYŚLNE JEDZENIE
O bezmyślnym jedzeniu możemy mówić najczęściej wtedy, kiedy sięgamy po przekąski z nudów lub z przyzwyczajenia (np. gdy czytamy książkę lub oglądamy ulubiony serial). Podjadanie w trakcie przygotowywania posiłków również zalicza się do tego zjawiska. Dlaczego? Efektem ,,podskubywania'' jest na pewno jedno: zamiast zjadać planowane 5 posiłków dziennie, zjadamy ich więcej. Twój organizm potraktuje każdą przekąskę jak standardowy posiłek: każde ,,skubnięcie'' powoduje wzrost poziomu cukru we krwi. Ogromnym błędem jest również wykonywanie innych czynności podczas posiłków. Nasz mózg się rozprasza i traci postrzeganie tego ile dokładnie zjedliśmy. Podczas posiłku skup się tylko na jedzeniu!
Jeśli już nie możesz wytrzymać bez podjadania podczas oglądania filmu lub czytaniu książki, polecam chrupiące, surowe warzywa, które przynajmniej dostarczają organizmowi błonnik i niezbędne witaminy
2. STAWIANIE WŁASNYCH POTRZEB NA KOŃCU SZEREGU
Brak czasu spowodowany zbyt dużą ilością obowiązków powoduje, że zapominamy o swoich własnych potrzebach. Na pierwszym miejscu stawiamy pracę, rodzinę, partnera. Zapominamy wtedy o tym, żeby zadbać również o siebie: o swoje ciało i odpoczynek dla duszy.
Nawet w odniesieniu do odżywiania dbamy w pierwszej kolejności o to, żeby zapewnić naszym bliskim atrakcyjne i zdrowe posiłki, a sami najczęściej jemy w biegu lub co gorsza nie jemy wcale. Zapominamy przygotować dla siebie pożywną kanapkę do pracy lub spakować np. jogurt grecki i smaczny owoc. W zamian sięgamy po niezdrowe przekąski jak np. pączki lub hot-dog z Żabki. Warto znaleźć choć minutkę na to by zadbać również o SIEBIE. Jak możemy to zmienić? Więcej na ten temat pisałam TUTAJ .
3. BRAK PLANU
Planowanie posiłków odgrywa znaczącą i podstawową rolę w kwestii zdrowego odżywiania: ilość, jakość i pory spożywania posiłków są tutaj kluczowe. Często zasiadamy do posiłku wtedy, gdy jesteśmy już głodni, a nie wtedy, gdy jest na to pora. Zbyt długie przerwy między posiłkami skutkują spowolnieniem przemiany materii, oraz znaczącym obniżeniem poziomu cukru we krwi. Co za tym idzie? Dobrze nam znane napady wilczego głodu
Częstym błędem, który popełniamy jest stawianie preferencji smakowych nad wartościami odżywczymi. Przestajemy zwracać uwagę na jakość spożywanych posiłków. Na drugi plan schodzą również kalorie lub zawartość cukru, tłuszczu i soli w przekąskach. Na dłuższą metę wygląda to następująco: podwyższony poziom cholesterolu i cukru, nadwaga lub otyłość

4. WYMÓWKI
Oj tak. Wymówki. Oszukiwanie samego siebie. Ile już razy powtarzaliście sobie, że ten czy tamten batonik jest tym ostatnim? Mnie samej również się to kiedyś zdarzało. Najczęstsze wymówki jakie zdarzało mi się słyszeć to: 
- ,,nie mam czasu''
- ,,i tak mi się nie uda''
- ,,mogę jeść wszystko, ale z umiarem''
- ,,jeden batonik/pączek nikomu nie zaszkodził''
- ,,od poniedziałku biorę się za siebie''
- ,,po ciężkim treningu należy mi się nagroda''
- ,,do wakacji jeszcze dużo czasu''
- ,,a no bo teraz święta...''. 

Udać się może zawsze: trzeba tylko chcieć. Od jednego pączka/batonika zazwyczaj się zaczyna, a poniedziałek przesuwa się na inny poniedziałek.... Po treningu polecam w ramach nagrody zjeść jogurt grecki albo koktajl z mango i kiwi. Czas do wakacji też zawsze jakoś tak szybko (puff!) zleci. ;) 
5. ZAGŁUSZANIE EMOCJI JEDZENIEM
Kiedy jesteśmy źli lub smutni sięgamy po niezdrowe przekąski, żeby choć na chwilę poprawiło nam to nastrój. Nie zauważamy jednak tego, że jest to naprawdę chwilowe. Już po drugim kęsie przyjemność znika. Po pewnym czasie przestajemy zauważać ten problem. Zaczynamy nagradzać się różnymi smakołykami. Mało osób zauważa na tym etapie, że jedzenie w emocjach uzależnia tak samo jak alkohol lub inne używki. Stres, zmęczenie i wszystkie złe emocje można rozładować w inny sposób. Polecam przede wszystkim sport. Mogą to być nawet spacery. Fajnym pomysłem jest też gorąca kąpiel z bąbelkami czy pachnącymi olejkami, rozmowa z przyjaciółką, czy czas spędzony z ulubionym zwierzakiem. Poczytaj książkę, narysuj coś: to również pomoże.
6. BRAK WYTRWAŁOŚCI
Brak wytrwałości jest częstym zjawiskiem. Pojawia się najczęściej, kiedy nie doświadczamy wsparcia ze strony bliskich nam osób lub gdy nie widzimy od razu spektakularnych rezultatów. Zapominamy o tym, że nasz organizm potrzebuje czasu, żeby przyzwyczaić się do zmian. Warto skupić się na odpowiedniej motywacji, a efekty pojawią się szybciej niż nam się zdaje!
Skąd czerpać motywację? Można czytać wpisy na blogach zajmujących się tematyką zdrowego odżywiania. Na youtube jest mnóstwo inspirujących kanałów, które motywują do zdrowego stylu życia. Również na pinterest zakotwiczyła się porządna dawka pozytywnej energii. 
Polecam prowadzenie dzienniczka treningów. Można go zrobić samodzielnie w domu. ;)
Jedzenie jest nierozłączną częścią naszego życia. Wybór odpowiednich produktów i planowanie posiłków w naszej codzienności ma ogromne znaczenie dla zdrowia naszego organizmu i jego odpowiedniego funkcjonowania. Walczmy ze złymi nawykami, a nasze ciało na pewno nam się za to odwdzięczy. 
Co Wam przeszkadza w odżywianiu się zdrowo? Czy Waszym zdaniem zdrowe odżywianie jest ważne? Zapraszam do komentowania. :)

Pozdrawiam,

Patrycja

Komentarze